مهم ترین مواد مغذی و ویتامینها: B12، B6، E، امگا۳، سلنیوم، کولین، پروتئین بالا، مناسب برای: ورزشکاران، سلامت مغز و کبد، سلامت قلب و خون.

کالاماری تازه جنوب (اسکوئید)

عضله سازی با پروتئین کالاماری تازه جنوب        

اسکوئید جنوب با نام انگلیسی squid و نام بومی ‌کلموک شناخته می‌‌شود. کالاماری، از دریای مدیترانه سرچشمه گرفته و در سال ۱۹۷۵ به سرعت به عنوان یک غذای محبوب سرخ شده به آمریکای شمالی گسترش یافت. برای کسانی که جادوی کالاماری را تجربه نکرده‌اند، یک پیش غذای خوشمزه است. کالاماری ابتدا با تمیز کردن تهیه می‌شود. سپس آن را خمیر کرده، سرخ کرده و با لیمو و جعفری مزه دار می‌کنند.

 

مشخصات تغذیه ای کالاماری (اسکوئید) تازه              

گوشت کالاماری (اسکوئید) چطور است؟                      

کالاماری منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و به ویژه در غذاهای ژاپنی از این ارزش برخوردار است. در ژاپن، رستوران‌ها کالاماری را به انواع مختلفی سرو می‌کنند. این سبکهای سرو شامل ساشیمی‌،  سوشی، تمپورا (سرخ شده)، کالاماری کبابی و … است. کالاماری خشک در کره نیز بسیار محبوب می‌باشد. در آمریکای شمالی و اروپای غربی، حلقه های سرخ شده کالاماری محبوب‌ترین راه برای سرو این غذاهای دریایی مقوی است. کالاماری طعم و مزه قوی ندارد. معمولا طعم های مختلفی را که در کنار آن طبخ می‌شود جذب می‌نماید. به عنوان مثال، کالاماری به سرعت طعم دهنده های قوی را از موادی مانند سیر، زنجبیل، گوجه فرنگی و … جذب می‌کند. کالاماری دارای بافتی سفت و منسجم ‌است، اما زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد. دقت کنید بعد از پختن خیلی طولانی، کالاماری ممکن است بافتی سخت و لاستیکی به خود بگیرد.

کالاماری و سرطان         

کالاماری پروتئین بالایی دارد. این به بدن کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کرده و عضله سازی کند. آنتی اکسیدانهای موجود در آن می‌توانند به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد هوایی که هر روز در آن تنفس می‌کنید، کمک کنند. این آنتی اکسیدان‌ها باعث افزایش کارایی سلولهایی می‌شوند که می‌توانند از سرطان جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند منجر به افزایش تعداد گلبول های سفید خون که در فرآیند شیمی ‌درمانی وجود ندارد، گردد.

 

ویتامین ها و ارزش غذایی کالاماری تازه (اسکوئید)                     

کالاماری منبع خوبی از ویتامین B12 و B6 است که بدن برای سلامت عصبی و سلامت خون و ویتامین B6 برای محافظت از قلب در برابر سکته مغزی به آن نیاز دارد. دارای سلنیوم و ویتامین E است. سلنیوم به همراه ویتامین E در رشد و رشد طبیعی بدن و باروری موثر می‌باشد. اگر هدف شما برای کاهش سطح کلسترول بد است، به نام لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند بیش از ۵-۶ درصد کل کالری دریافتی از چربی اشباع شده در روز نداشته باشید. توصیه می‌گردد آبزیان را مصرف کنید.

اسید آمینه های کالاماری             

کالاماری منبع غنی پروتئین است. همچنین، کالاماری یک پروتئین کامل است، به این معنی که همه ۹ اسید آمینه ضروری را در مقادیر کافی تأمین می‌کند. مشخصات کامل آمینو اسید کالاماری در هر ۱۰۰ گرم عبارت است از: آلانین، آرژنین، اسید اسپارتیک، سیستین، اسید گلوتامیک، گلیسین، هیستیدین، ایزولوسین و …. کالاماری اسیدهای چرب امگا۳ بالایی دارد. اگرچه ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد و ماکرل بهترین راه برای دریافت امگا۳ هستند، اما بیشتر غذاهای دریایی حاوی مقادیر متغیری از این اسیدهای چرب ضروری هستند.

امگا۳ نقش حیاتی زیادی در بدن انسان دارد و تحقیقات نشان داده است که این ماده دارای خواص ضد التهابی است که خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کالاماری تقریباً حاوی امگا۶ نیست، که می‌تواند برای کسانی که سعی در حفظ نسبت بهتر امگا۶ به امگا۳ دارند مفید باشد.

 

چرا کالاماری (اسکوئید) به عنوان یک غذای دریایی مناسب توصیه می‌‌گردد؟                     

کالاماری حاوی کولین می‌باشد. کولین یک ماده مغذی ضروری مانند ویتامین است که به ویژه برای سلامت مغز و کبد بسیار مهم است. اگرچه دریافت کولین کافی در رژیم غذایی ممکن است چالش برانگیز باشد، برخی از غذاها منبع خوبی از این ماده مغذی را ارائه می‌دهند. تخم مرغ بهترین منبع کولین در رژیم غذایی است و یک تخم مرغ پخته شده تقریباً ۱۱۷ میلی گرم ماده مغذی را تأمین می‌کند. با این حال، کالاماری نیز منبع عالی کولین است و حدود ۶۵ میلی گرم در هر وعده ۱۰۰ گرم را ارائه می‌دهد.

کالاماری حاوی غلظت بالایی از سلنیوم است که ماده معدنی مهمی ‌با مکانیسم های آنتی اکسیدانی می‌باشد. در بدن انسان، سلنیوم سلنوپروتئین های مختلفی را فعال می‌کند که می‌توانند پاسخ ایمنی را بهبود بخشیده و به محافظت در برابر مشکلات متعدد سلامتی کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *