آنچه در اینجا می خوانید!

شک ماهی یا هرنیگ

جزء ماهی‌های سرگردان اقیانوس‌ها و دریا‌های منجمد دریای خزر به حساب می‌آید.

کلمه هرنیگ از نظرلغوی بمعنی لشکر و سپاه است. وجه تشبیه آن این است که شک ماهی‌ها بصورت گله‌ای در سطح وسیعی حرکت می‌کنند و به علت وفور آن ارزانقیمت می‌باشد. فلس این ماهی به سهولت از بدن جدا می‌شود.

در اروپا قیمت درتمام فصول صید می‌شود؛ و بهترین نوع آن شک ماهیشور از اواسط تابستان تا پایان فصل پائیز صید می‌شود. در شمال ایران اکثراً به نام روسی آن سیلوتکا مشهور می‌باشد.

قزل آلا

در آب‌های شمالی و برخی ازرودخانه‌های داخلی پیدا می‌شود.

نسبتاً کوچک است با پوست خال دار که البته قزل آلا با خال قرمز بسیار مرغوب‌تر است نوع رنگین کمان ماهی قزل آلا پرورش داده می‌شود و این ماهی را معمولاً سرخ می‌کنند.

معرفی انواع ماهی‌های شمال و روش طبخ آن‌ها

طرز تهیه ماهی قزل آلا رژیمی

طرز تهیه ماهی قزل آلا رژیمی با دستور پختی کمی متفاوت برای افرادی که کلسترول و چربی خون بالا دارند و همچینین افرادی که از غذا‌های کم کالری استفاده می‌کنند مناسب است.

مواد لازم

ماهی قزل آلا:یک عدد (به تعداد نفرات)

گوجه فرنگی حلقه شده:۲ عدد

لیمو ترش تازه حلقه شده:یک عدد

نمک و فلفل:به مقدار لازم

پودر زنجبیل: به مقدار لازم
همچنین بخوانید: دستور تهیه‌های انواع خوراک با ترکیب ماهی و میگو

سیر و شوید تازه:به مقدار لازم

دستور تهیه ماهی قزل آلا

بهترین روش برای طبخ ماهی قزل آلا به این نحو است که ماهی را شسته و بعد از تمیز کردن داخل شکم آن، کمی سیر تازه بمالید، مقداری پودر زنجبیل و نمک به آن بزنید و مقداری شوید تازه درون شکم قرار داده، بگذارید یک ساعت داخل یخچال بماند.

بعد از یک ساعت ماهی را از یخچال در آورده و با استفاده از برس آشپزخانه کمی روغن (حدود نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون) روی آن بمالید؛ و بعد دوباره چند حلقه لیمو ترش و گوجه فرنگی روی ماهی بچینید و سپس کاغذ را محکم ببندید و در فر روی میله‌های وسط با درجه حرارت ۲۵۰- ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید؛ در مدت نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه ماهی آماده می‌شود، عصاره گوجه و لیمو ترش به خورد ماهی می‌رود که بسیار خوشمزه است.

یک نکته:

افراد با کلسترول بالا نباید پوست ماهی را استفاده کنند.

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    ممنون از مطالب مفید تون واقعا خیلی بدرم خورد و ازش یادداشت برداری کردم انشالله برای بقیه دوستان هم مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *