نوع گوشت: سفید، سفت و معطر. میزان خار و استخوان: کم. نوع پخت: دور ریز: بین ۲۰ تا ۴۰ درصد. مهم ترین مواد مغذی و ویتامینها: سرشار از فسفر، روی، مس، سلنیوم و ویتامین B12 است. مناسب برای: نیاسین برای متابولیسم مهم است. ویتامین B12 برای تولید گلبولهای قرمز و سلامت سیستم عصبی اهمیت دارد.

ماهی مرکب تازه جنوب (انکاس)

نحوه تمیز کردن ماهی مرکب تازه

باید انکاس را مانند کالاماری تمیز کنید. دقیقاً زیر چشم را برش دهید تا پاها آزاد شود، منقار کوچک و دهان ماهی مرکب را برش داده و مواد چربی موجود در سر را بردارید. سپس استخوان میان بدن را خارج کنید. ماهی مرکب هم به صورت فیله و قطعه قطعه شده با میزان دورریز ۲۰ الی ۴۰ درصد عرضه می‌‌گردد.

ماهی مرکب (انکاس) برای مصرف در چه مواردی توصیه می شود؟                         

ماهی مرکب را دوست دارید اما کلسترول همراه آن را دوست ندارید؟ این معضل برای بسیاری از افرادی است که از ماهی مرکب سرخ شده لذت می‌برند. ماهی مرکب بخشی از همان خانواده صدف، گوش ماهی و هشت پا است. این غذا اغلب به صورت سرخ شده سرو می‌شود و محتوای چربی کل به دلیل روغن استفاده شده در فرآیند سرخ شدن بسیار زیاد است. برای سرخ کردن بهتر است از روغن کمی ‌استفاده شود و یا کباب گردد. محصولات حیوانی تنها منابع غذایی کلسترول هستند. برخلاف برخی دیگر از محصولات حیوانی، ماهی مرکب چربی اشباع کمی‌دارد. به جز سدیم، مقدار مواد معدنی ماهی مرکب سرخ شده و خام مشابه است. با این وجود ماهی مرکب سرخ شده حاوی سدیم بیشتری در هر وعده است.

 

اهمیت وجود ماهی مرکب تازه (انکاس) در رژیم غذایی                            

ویتامین های ماهی مرکب تازه                        

ماهی مرکب خام و سرخ شده هم سرشار از فسفر، روی، مس و سلنیوم است. یک وعده انکاس بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه روی، بیش از ۲۵ درصد فسفر، بیش از ۵۰ درصد سلنیوم و بیش از ۱۰۰ درصد مس را تأمین می‌کند. محتوای ویتامین ماهی مرکب سرخ شده و خام نیز مشابه است. هر دو سرشار از نیاسین و ویتامین B12 هستند. یک وعده ماهی مرکب بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن برای نیاسین و بیش از ۴۰ درصد B12 تأمین می‌کند. نیاسین برای متابولیسم مهم است، در حالی که B-12 برای تولید گلبول های قرمز و سلامت سیستم عصبی مهم می‌باشد.

باید توجه داشته باشید مصرف ماهی مرکب به دلیل کلسترول و سدیم بالا به افراد با بیماری های قلبی و فشار خون توصیه نمی‌گردد و بهتر است مصرف آن در این افراد با احتیاط صورت گیرد.

یک وعده ۸۵ گرمی‌ماهی مرکب خام حاوی حدود ۱۹۸ میلی گرم کلسترول و ۱۳٫۲ گرم پروتئین به همراه ۰٫۳ گرم چربی اشباع شده کامل است. همچنین حاوی چربی های سالم است: ۰٫۰۹ گرم چربی اشباع شده و ۰٫۴ گرم چربی اشباع نشده.

مشخصات ظاهری ماهی مرکب تازه جنوب ایران                               

 شکل ظاهری ماهی چطور است؟                                     

ماهی مرکب موجودی چاق مانند اسکوئید با سر رشد یافته، چشم‌ها و دهان بزرگ با آرواره هایی مانند منقار است. آنها دارای یک باله هستند که به دور بدن آنها می‌چرخد، هشت بازو با مکنده به علاوه دو شاخک در اطراف دهان دارد. ماهی مرکب از نظر رنگ بسیار متنوع هستند اما معمولاً به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه، خالدار یا راه راه هستند. استخوان های برش یافته که در ساحل گاهی اوقات دیده می‌شود، سفید، گچی و بیضی شکل هستند و از یک انتها دارای بالهای نازک‌تر است.

انکاس با پوسته کلسیفیه (کلسیمی‌شده) داخلی ضخیمی‌بنام استخوان برش مشخص می‌شود. دامنه طولی تقریباً ۱۰۰ گونه انکاس بین ۲٫۵ و ۹۰ سانتی متر (۱ تا ۳۵ اینچ) است و دارای اجسامی ‌تا حدودی صاف شده است که با یک جفت باله باریک هم مرز است. همه گونه‌ها دارای هشت بازو و دو شاخک بلند هستند که در تسخیر طعمه استفاده می‌شوند و می‌توانند در دو کیسه خارج شوند. دیسک های مکش روی بازوها و روی بالشتک های منبسط شده در نوک شاخک‌ها قرار دارند.

 

زیستگاه ماهی مرکب (انکاس) در کدام آبهاست؟                                   

اسکوئید جنوب با نام انگلیسی cuttlefish و نام بومی‌انکاس، خساک و سرپاور شناخته می‌‌شود. گونه های سپیا عمدتا از سخت پوستان، ماهی های کوچک و یکدیگر تغذیه می‌کنند. دشمنان اصلی آنها حیوانات آبزی بزرگ هستند. ماهی مرکب توسط انسان به عنوان غذا، به عنوان منبع جوهر، یک مکمل غذایی که کلسیم فراهم می‌کند، استفاده می‌شود. ماهی مرکب از شکم پایان دریایی از راسته Sepioidea، مربوط به هشت پا و ماهی مرکب است. جالب است بدانید که ماهی مرکب در دوران میوسن ظاهر شد (حدود ۲۱ میلیون سال پیش). انکاس ساکن آبهای کم عمق استوایی یا معتدل ساحلی است و معمولاً در زمستان به آبهای عمیق‌تر مهاجرت می‌کند. ماهی مرکب در بهار و تابستان تولید مثل می‌کنند و حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخم تولید می‌کنند.

کالاماری (اسکوئید) با ماهی مرکب (انکاس) تفاوت هایی دارد. ماهی مرکب دارای ساختاری انعطاف پذیر و به شکل پر در داخل بدن خود به نام قلم است، جایی که انکاس پوسته داخلی گسترده تری به نام استخوان برش دارند. در حالی که اسکوئید یا کالاماری در مقایسه با بدن پهن‌تر و تنومند ماهی مرکب دارای بدنی براق و اژدر شکلی است. طعم ماهی مرکب لذیذ‌تر و معطر‌تر نسبت به کالاماری می‌باشد. در اطراف تمام سواحل انگلستان یافت می‌شود که بیشتر در سواحل جنوبی و غربی دیده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *