مهم ترین مواد مغذی و ویتامینها: آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامینهای B، ویتامین E. مناسب برای:  کاهش فشار خون و بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی خون. افزایش میزان متابولیسم بدن و دفاع در برابر بیماریهایی مانند کم خونی. قدرت استخوان‌ها را به طور گسترده بهبود می‌بخشد.

صدف اویستر یا صدف چروک

صدف اویستر تازه جنوب        

اویسترها بسیار لذیذ و خوش طعم هستند و سرشار از مواد مغذی می‌باشند.   ۱۲ الی ۱۴ عدد از صدف اویستر یک کیلوگرم وزن دارد. اویستر سرشار از روی، آهن، سلنیوم و ویتامینهای B12 و  D است. برخی از این مواد مغذی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و منجر به بهبود و تقویت سلامتی بدن می‌گردند. صدف اویستر مملو از پروتئین است. یک وعده ۱۰۰ گرمی‌صدف اویستر دارای ۸ گرم پروتئین می‌باشد و تمام اسیدهای آمینه ضروری را تأمین می‌کند.

 

مشخصات تغذیه ای صدف اویستر تازه                  

اویستر‌ها به لطف ذخایر عظیم ویتامینهای ضروری، مواد معدنی و ترکیبات آلی، فواید سلامتی بسیاری دارند. آنها منبع عالی پروتئین، ویتامین D، روی، آهن و مس هستند. همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C، فسفر، نیاسین و ریبوفلاوین هستند. ارزش غذایی اویستر به همین جا ختم نمی‌شود. غنی از آنتی اکسیدانهای مفید، کلسترول سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. با تمام این مواد مغذی چشمگیر موجود در چنین بخشهای کوچک، صدف‌ها در بین غذاهای فوق‌العاده هستند. سلامت بدن و عملکردهای کلی بدن را به طور جدی تقویت می‌کنند. بیایید برخی از مزایا و ارزش غذایی اویستر را بررسی کنیم.

اویسترها علیرغم اینکه غنی از مواد مغذی بسیاری هستند ولی کمترین نسبتهای کالری به اندازه هر ماده غذایی را دارند. افراد معمولاً هنگام جستجوی گوشت کم کالری و غنی از پروتئین به مرغ روی می‌آورند. با این حال صدفها در هر وعده حدود نیمی ‌از کالری مرغ را دارند! اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید از طعم لذیذ اویستر لذت ببرید. مانند ماهی و سایر غذاهای دریایی، صدف سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. به عنوان یک چربی یا کلسترول سالم در نظر گرفته می‌شود. ثابت شده است که امگا۳ احتمال تجمع پلاک در رگهای خونی را کاهش می‌دهد و سلامت کلی قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

صدف اویستر تازه برای مصرف در چه مواردی توصیه می شود؟                       

آهن موجود در غذاهای حیوانی، مانند صدف اویستر، به راحتی جذب بدن می‌‌شود. برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، صدف اویستر را به فهرست غذای خود اضافه کنید. اویسترها حاوی ویتامین B12 هستند. خطر ابتلا به نوع دیگری از کم خونی (به نام کم خونی ماکروسیتیک) را کاهش می‌‌دهد.

 

ویتامین های صدف اویستر تازه                 

محتوای ویتامین E صدف اویستر همچنین باعث افزایش قدرت غشای سلولی می‌شود. از این طریق در برابر بیماریهای قلبی محافظت می‌کند. صدف‌ها با داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. گردش خون و اکسیژن رسانی خون را افزایش دهند. ذخایر غنی آهن آنها به فرمولاسیون گلبولهای قرمز خون، افزایش میزان متابولیسم بدن و دفاع در برابر بیماریهایی مانند کم خونی کمک می‌کند. صدف اویستر با داشتن مقدار زیادی مواد معدنی سالم قدرت استخوان‌ها را به طور گسترده بهبود می‌بخشد. کلسیم، آهن، روی، فسفر و سلنیوم همه به افزایش دوام استخوان کمک می‌کنند. بدن را در برابر بیماریهایی مانند پوکی استخوان محافظت می‌کند.

صدف اویستر یک پروتئین بدون چربی است. معمولاً به عنوان پیش غذا یا به عنوان غذای اصلی خورده می‌شود. برخلاف بسیاری از پیش غذاهای سرخ شده یا نان دار، صدف‌ها پروتئین کم کربوهیدرات و چربی را تأمین می‌کنند. پروتئین هورمون اشتها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، احساس سیری را کاهش می‌دهد و مصرف بعدی غذا را کاهش می‌دهد.

نکته‌ی مهم:

آنتی بیوتیک‌ها و پنی سیلین (دارویی برای آرتریت روماتوئید) ممکن است با روی بدن تداخل داشته باشند. به دلیل محتوای بالای روی در صدف اویستر، خوردن صدف خوراکی با فاصله چند ساعت از زمانی که این داروها را مصرف می‌کنید، عاقلانه استتوجه کنید برای تامین و تضمین ایمنی بدن بهتر است از خوردن اویستر خام خودداری نمائید. صدفهای نپخته می‌توانند باعث بیماری جدی برای افرادی شوند که دارای شرایط زیر هستند: دیابت، اچ آی وی، بیماری کبدی، سرطان، هموکروماتوز.

 

 زیستگاه صدف اویستر در کدام آبهاست؟                                   

اسکوئید جنوب با نام انگلیسی oyster و نام بومی ‌صدف چروک شناخته می‌‌شود. اویسترها نرم تنان دو کفه‌ای آب شور هستند که در زیستگاه‌های دریایی مانند خلیج‌ها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. آنها بخشی حیاتی از اکوسیستم هستند که آلاینده‌ها را از آب فیلتر می‌کنند و زیستگاه گونه های دیگر مانند صدف‌ها را فراهم می‌کنند. صدفهای مختلفی وجود دارد، گوشت خوش بو و خوش طعم اویستر در سراسر دنیا یک غذای خوشمزه محسوب می‌شود. دلایل متعددی برای افزودن اویستر به رژیم غذایی وجود دارد. در وهله اول، آن‌ها یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کره زمین هستند و می‌توان آنها را بصورت خام از پوسته، کبابی، بخار پز یا سرخ شده میل کرد و در ده‌ها غذای مختلف گنجاند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *