نوع گوشت: نرم و لطیف. نوع پخت: کبابی، بخارپز، سوخاری. مهم ترین مواد مغذی و ویتامینها: امگا۳، آهن، فسفر، مس، سدیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین های گروه B، A و روی. مناسب برای: سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، کاهش اضطراب و افسردگی، سلامت مو، تنظیم فشار خون.

هشت پا تازه جنوب (اختاپوس)

هشت پا تازه جنوب (اختاپوس)       

یکی دیگر از آبزیان صادراتی، هشت پا یا همان اختاپوس است. هشت پا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، این از چربی های خوب است که با طیف وسیعی از فواید سالم برای قلب مرتبط است. امگا ۳ می‌تواند فشار خون شما را کاهش داده و باعث کند شدن تجمع پلاک در رگ های شما شود و استرس قلب را کاهش دهد. همچنین منبع عالی پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. مطالعات نشان می‌دهد که این مواد معدنی به صورت ترکیبی می‌توانند خطر سکته را کاهش دهند و قلب سالم را تقویت کنند.

 

مشخصات تغذیه ای هشت پا (اختاپوس)               

هشت پا غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین چربی کمی ‌دارد، و این منبع مهمی ‌از پروتئین کامل برای افرادی است که سعی در کنترل وزن خود دارند. اما این می‌تواند به نحوه تهیه آن بستگی داشته باشد. سرخ کردن آن به عنوان کالاماری یا پختن هشت پا در کره یا روغن می‌تواند محتوای چربی و کالری اضافی به وعده غذایی شما اضافه کند.

هشت پا (اختاپوس) برای مصرف در چه مواردی توصیه می شود؟                        

کمبود ویتامین B12 دلیل سرطان سینه است. با مصرف غذای غنی از ویتامین B12 می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. آهن برای تشکیل هموگلوبین حیاتی است. به ایجاد گلبول قرمز خون کمک می‌کند. به انتقال اکسیژن به سلولهای بدن کمک می‌کند. از آنجا که انسان در اثر جراحات خون از دست می‌دهد، هموگلوبین اضافی ضروری است. مس برای رشد بدن بسیار حیاتی است. به جلوگیری از سیستم های عصبی، اسکلتی و قلبی عروقی کمک می‌کند. کمبود انسداد مس در اکسیژن رسانی گلبول های قرمز خون. پروتئین برای حفظ موهای سالم و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن ضروری است. اختاپوس سرشار از مس است. حفظ تعادل در فشار خون ضروری است. مصرف هشت پا احتمال فشار خون و بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.

 

چرا هشت پا را در رژیم غذایی خود بیاوریم؟                            

ویتامین های موجود در هشت پا                        

هشت پا غنی از ویتامین های گروه B می‌باشد. ویتامین B6 میزان چربی موجود در قلب انسان را کنترل می‌کند. که به جلوگیری از مشکلات مختلف قلبی کمک می‌کند. همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و فرم خوب کلیه را حفظ می‌کند. فسفر برای سلول های مغز و همچنین عملکردهای آن حیاتی است. مقدار کافی فسفر عملکرد مغز و رشد شناختی را افزایش می‌دهد. نیاسین در عملکرد تبدیل کربوهیدرات، پروتئین‌ها و چربی‌ها به انرژی کمک می‌کند. ویتامین B5 به درمان بیماری های روحی مانند افسردگی، اضطراب و استرس کمک می‌کند.

منبع خوبی از روی، منگنز، مس، سلنیوم، ریبوفلاوین و ویتامین B12 هستند. آن‌ها همچنین منبع اساسی اسیدهای آمینه هستند. برخی از اسیدهای آمینه شامل هیستیدین، لوسین و لیزین می‌باشند. هشت پا بیش از مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم شما را تأمین می‌کند. این ماده معدنی کمیاب در متابولیسم پروتئین در هنگام هضم غذا نقش دارد. سلنیوم همچنین با از بین بردن رادیکال های آزاد بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. وقتی رادیکال های آزاد از سیستم شما رد می‌شوند، از سلول های سالم تغذیه می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش می‌دهند. آنتی اکسیدان‌ها مانند سلنیوم با خنثی سازی رادیکال های آزاد از سلول‌ها محافظت می‌کنند.

چرا هشت پا (اختاپوس) به عنوان یک غذای دریایی مناسب توصیه می‌‌گردد؟                      

اختاپوس در غذاهای مدیترانه‌ای بسیار محبوب است و به عنوان غذاهای خوشمزه شناخته می‌شود. این آبزی دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۳ است که به کاهش احتمال سکته و حمله قلبی کمک می‌کند. این باعث سلامت قلب و عروق و تحریک سلامت عقلانی می‌شود. مقدار کمی ‌چربی اشباع است که به کاهش وزن کمک می‌کند. هشت پا کالری کم و چربی کمی ‌دارد. بنابراین اگر به دنبال افزودن غذاهای دریایی در برنامه غذایی خود هستید. بنابراین، قطعاً اختاپوس بهترین انتخاب خواهد بود. می‌توانید فوراً به فکر افزودن هشت پا در برنامه رژیم خود باشید.

 

مشخصات ظاهری اختاپوس تازه جنوب ایران                               

شکل ظاهری اختاپوس چطور است؟                                     

اختاپوس پوست قهوه‌ای مایل به قرمز یا قرمز تیره دارد. هشت پا هشت بازو یا پا دارند و هر بازو ۲۸۰ دیسک مکنده دارد. مرکز بازوها از رادولا تشکیل شده است که یک زبان دندانه دار است. بدنه قابل فشرده سازی و شعاع ۹٫۶ متر است. هشت پا یک گونه خونسرد یا پوکیلوترمی‌است که دارای سه قلب و خون آبی است. اختاپوس به دلیل وجود رنگدانه های ریزی به نام کروماتوفورها، با سازگاری با محیط می‌تواند رنگ پوست را تغییر دهد. این گونه برای زیست آب سرد و اکسیژنه را ترجیح می‌دهد.

 

زیستگاه هشت پا (اختاپوس) در کدام آبهاست؟                                   

اسکوئید جنوب با نام انگلیسی octopus و نام بومی ‌هشت پا شناخته می‌‌شود. هشت، هشت پا و نرم تنه از راسته اختاپوداست. حدود ۳۰۰ گونه به رسمیت شناخته می‌شوند، و ترتیب در گروه سفالوپودا با ماهی مرکب  گروه بندی می‌شود. اختاپوس یک موجود دریایی بدون استخوان است که قرن‌ها مردم را – چه درون بشقاب و چه بیرون آن – مجذوب خود کرده است. این یک منبع پروتئین مهم در جوامع ساحلی در سراسر جهان است و از نظر بسیاری از فرهنگ‌ها یک ماده غذایی لذیذ است.

اختاپوس زیست شناسی منحصر به فردی دارد که باعث تحریک تحقیقات گسترده‌ای شده است. یک هشت پا که به آفتاب پرست دریا معروف است، می‌تواند شکل و رنگ خود را تغییر دهد، اندام خود را دوباره رشد دهد و قلب و مغز چندانی داشته باشد. گونه های هشت پا در مناطق صخره‌ای  در اقیانوس آرام یافت می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *